Vlčí úplněk

 
První měsíc po slunovratu, měsíc vlka.
Leden představuje první měsíc v roce a také první měsíc po slunovratu (lat. solstitium). Přitom teprve slunovrat, který má obvykle termín 21. či 22. prosince, dle astronomie odstartoval vládu zimy. Současně však slunovrat znamená nejkratší den a nejdelší noc, právě od slunovratu se slunce pomalu vrací a dny se na úkor nocí zase začínají prodlužovat.

Nejdelší noc má pro sebe Měsíc v prosinci, proto se ten prosincový označuje jako úplněk dlouhých nocí, příp. také studený úplněk. 
Lednovému náleží zmiňované označení vlčí, protože je teprve krátce po slunovratu i vlci mají na vytí velmi dlouhou noc. Označení vlčí úplněk koresponduje s tradičním českým označením měsíce ledna. Jeho moderní podoba sice vychází ze slova led, dříve se mu však říkalo měsíc vlka. 
V křesťanské tradici se však namísto vlčí úplněk využíval termín povánoční úplněk.
zdroj internet


Já při úplňku bojuju se spaním.

Přeju vám v noci klidné spaní 

a přes den veselou mysl.


Komentáře

  1. Nám naštěstí úplněk nesvítí do ložnice, ale prý sílu Luny mnozí cítí na sobě i přesto. Měsíc má na dění na Zemi velký, ba velmi velký vliv. Už jsem vypozorovala, že řídit se na zahradě Lunárním kalendářem se vyplatí. Pro mne je leden i jinak významný. Přivítal mne na tomto světě. 😊 Hezkou neděli přeji.

    OdpovědětVymazat
  2. Teď byl krásný a jasný.Na mě nějaký vliv nemá,spím málo i bez úplňku,jenže nám svítí do ložnice a tak musím občas zatáhnout žaluzie.Kdysi mi dcera kupovala Lunární kalendář,tam bylo hodně zajímavé čtení,jak píše Maruška
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
  3. Já bojuji i bez úplňku, ale byl skutečně nádherný...
    Večernice, měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky