Uhlířské Janovice synagoga

Když jsme  byli na podzim v Březnici, zašli jsme i do židovského ghetta.
Na synagoze je mapka, na které jsou označená ghetta celé republiky.
Všimla jsem si, že tam jsou uvedené i Uhlířské Janovice, které nemám daleko.
Nyní to byl cíl mého dalšího průzkumu.

Kostel sv. Aloise na náměstí

Kostel dal vystavět kníže Alois z Lichtenštejna. Zbudovaný v barokním slohu ve 2. polovině 18. stol. Jednolodní stavba se vstupním portálem orientovaným na severozápad. Oltáře kostela zdobí plastiky ve stylu Josefa Kramolína s původními obrazy sv. Aloise, sv. Jana Nepomuckého a sv. Josefa.
zdroj wikipedie




Vedle kostela je parkoviště autobusů, tak žádné velké focení to není.


Při hledání synagogy jsem prošla městem, viděla jsem kostel sv. Aloise, sv. Jiljí, prošla jsem parkem a synagoga nikde. 
Ptala jsem se tří lidí a nikdo synagogu neznal a každý mě posílal jiným směrem.
 To je divné. 
A když jsem se vracela z parku na náměstí, vykoukla na mě věžička. 
Našla jsem ji!!!


Synagoga stojí v centru města Uhlířské Janovice v okrese Kutná Hora. Původně barokní budova z roku 1798, jež stojí jako čp. 111 v dnešní Zdravotní ulici, nahradila starší modlitebnu. Ve stejném období vznikla místní židovská obec, o což se zasloužil koželuh Jakub Guth a německá škola, kterou židé využívali pro získání vysvědčení o absolvování výuky němčiny, což bylo podle § 472 z roku 1805 podmínkou získání povolení ke svatbě. 
zdroj wikipedie


Nyní synagogu spravuje Církev československá husitská


Při návratu k autu, sluníčko nasvítilo tento malovaný dům
 a kosák na okapu se díval jak tam bloudím.


Auto jsem měla zaparkované vedle hasičů, kteří využili pěkného dne
 a myli si auta a doplňovali zásoby.


Dnes to byl takový pel mel z Janovic. 
Sice jsem nenavštívila židovský hřbitov, ale třeba někdy příště. 

Mějte pohodové dny.


Komentáře

  1. Nevím, jestli se na toto místo někdy podívám, takže ten Tvůj pel-mel jsem si ráda prohlédla.
    Pěkný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezký článek. Přeji krásné a pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  3. Milá Večernice, taky jsem tam synagogu hledala, a našla. Manžel zatím seděl v autě. Dokonce jsem objevila i nějaké muzeum panenek, o čemž jsem poslala zprávu tehdy Růžence. Ono je téměř všude něco pěkného. Pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Ráda jsem se podívala do Janovic tvýma očima. Občas taky takhle hledám, nakonec i nacházím :o)
    Večernice, děkuji a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky