Kouřim

 
Výlet do Kouřimi jsem absolvovala s místním spolkem žen,
 které občas také podnikají turistické výlety.
 Přestože jsem v Kouřimi byla,
 lákala mě komentovaná prohlídka kostela sv. Štěpána a zvonice.



Arciděkanský chrám sv. Štěpána je největším architektonickým pokladem a zároveň nejvýznamnější památkou Kouřimi. Tato trojlodní bazilika byla budována současně se stavbou města od 60. let 13. st. a v její architektuře se prolíná odeznívající románský sloh s nastupujícím obdobím rané gotiky. Stavba je vynikajícím příkladem tzv. burgundského slohu, představujícího vrchol tehdejší evropské středověké architektury, v níž hrálo vedoucí roli vyspělé stavitelství francouzské.

Když jsem si začala fotit interiér kostela, bylo mi sděleno, že focení je zakázané, případně ho povoluje arciděkanství.






34 m vysoká goticko-renesanční zvonice nacházející se v těsném sousedství chrámu sv. Štěpána tvoří společně s ním hlavní dominantu města. Tato hranolová věž, dílo italského mistra Filippa z roku 1525, představuje nejvýznamnější dochovanou renesanční stavbu v Kouřimi. Zvonice byla v době svého vzniku nižší než dnes a její původní dřevěné zvonové patro bylo zastřešeno renesanční helmicí s ochozem. Obě tyto části shořely roku 1670 za jednoho z četných požárů města. Zvonice je známa především zavěšením svých zvonů, které je realizováno takzvaně "na vysoké točení," to je srdcem vzhůru. Toto zavěšení lze dnes v ČR nalézt kromě Kouřimi pouze v Rovensku pod Troskami. Zvonice je osazena dvěma zvony, pojmenovanými Štěpán a Marie o váze 1250 a 700 kg. Oba pocházejí z roku 1671 a rozeznívají se šlapáním.

Původní osazení bylo tvořeno čtveřicí zvonů, jejíž souzvuk prý byl dle dobových pramenů tak lahodný, že vháněl poutníkům v okolí Kouřimi slzy do očí.

Na zvonici jsem fotit už mohla.






Zvony označené červenou barvou byly za války určené k roztavení pro vojenské účely.
Tento přežil.






Pamětní deska Petra Muka u vinárny na náměstí, 
kde nám pán řekl, že letos se nekoná jeho memoriál, 
z důvodu nestabilní skály, u které koncert býval.


Po obědě jsme šly na Lechův kámen, ale to už tady mám.



Díky za návštěvu a mějte pohodový den.

 

Komentáře

  1. Krásný výlet jsi se ženami podnikla. Zvonice je zajímavá a zvony musely krásně znít, když jejich hlas lidi dojímal a dokonce na ně složili písničku. Stihla jsi vyfotit varhany. To by bylo pro mne jako vítězství na olympiádě, když se tam nesmělo fotit. Hezký den.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásný výlet. Zaujaly mě ty zvony otočené nahoru i když vím, že v Rovensku pod Troskami jsou také zvony srdcem nahoru a zvoní se na ně šlapáním. Já osobně mám zvony moc ráda a v Děčíně, když se v poledne rozzezní zvony na kostele sv. Františka z Assisi a na bývalém Pivovaru, ( dnes obchodní centrum), tak mám doslova husí kůži, jaká je to krása. To se vždy zastavím a tu krásu si vychutnávám. děkuji za zajímavý příspěvek a přeji Ti moc hezké dny.,

    OdpovědětVymazat
  3. Milá Večernice, tak v Kouřimi jsem byla mockrát ( párkrát i ve vedlejším skanzenu ) a také film Bylo nás pět nás tam občas zavedl, ale v tomto kostele jsem dosud nebyla a upřímně ti závidím. Je to krása a dík, žes nás tam vzala. Jiřina z N:

    OdpovědětVymazat
  4. Povedený výlet jste měly)))
    Přeji hezké dny.

    OdpovědětVymazat
  5. Kouřim znám i kostel,ale vevnitř jsem nebyla a docela ráda bych se podívala.Musím naplánovat výlet za sestrou,která bydlí nedaleko.Ráda jsem se podívala s tebou.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  6. I tak děkuji za fotky, které se ti podařilo "uloupit". Když jsme tam byli mi, ani jsme nenahlédli, kostel byl uzavřený...
    Večernice, přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky